WEKO3
アイテム
能における「月」の諸相
https://doi.org/10.34411/00000309
https://doi.org/10.34411/00000309b3467174-50fd-4b47-ae42-cd8e95aea0ff
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-11-24 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 能における「月」の諸相 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Phases of the Moon in Noh Plays | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | phases of the moon | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Noh plays | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | aesthetic sentiments | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Toru (Toru the Nobleman) | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | rapture | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | spiritual salvation | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.34411/00000309 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
坂場, 順子
× 坂場, 順子
× Sakaba, Junko
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | Through its history of over 600 years, Noh has built up a repertory of about 250 plays. At the base of these plays are elemental Japanese aesthetic sentiments toward nature: the four seasons, floras and faunas, wind and water, and in particular, the moon. The moon is referred to in more than 80% of Noh plays in one way or another. The moon in its changing phases sets time, actual or reminiscent. It may symbolize Buddhistic salvation. It may also serve to project various human sentiments. In this paper, I will examine how the Japanese have appreciated the moon as well as how it is delineated in Noh plays through the analysis of play examples where the moon serves as a catalyst for creative expression. While several representative plays are analyzed in depth, the main focus will be placed on Toru (Toru the Nobleman) throughout which the moon runs as a key motif. Through the analyses, I hope to illuminate how the creative expressions of the moon in Noh manifest theatrically the hidden yearning of the Japanese for what may be called 'rapture' or a kind of spiritual salvation. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
神奈川工科大学研究報告.A,人文社会科学編 巻 42, p. 1-12, 発行日 2018-03-20 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 神奈川工科大学 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21882878 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12669200 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |